Iedereen kent het wel en is er wel eens geweest: een kledingwinkel. Deze winkels schreeuwen allemaal om je aandacht. Om je aandacht te krijgen denkt de eigenaar van deze winkels dan ook over ieder detail na. De naam “detaillist” komt immers niet zomaar ergens vandaan. Voorbeelden hiervan zijn de locatie, de prijzen, de indeling, de verlichting, de kleding van het personeel, en natuurlijk de muziek die afgespeeld wordt tijdens het shoppen. In deze blog lees je alles over de impact van muziek in kledingwinkels.
Zoals je hebt kunnen lezen in de introductie zorgt een goede kledingwinkel voor een zo goed mogelijke winkelervaring. De kans dat er meer verkocht wordt is dan immers groter. Goed voor de winkeleigenaar, slecht voor jouw portemonnee. Verschillende onderzoeken onder consumenten wijzen uit dat in bijna alle gevallen muziek een reden is om bij een winkel naar binnen te gaan, of juist niet. Muziek zorgt namelijk niet alleen voor een betere sfeer, maar ook dat klanten langer in de winkel door willen brengen op het moment dat er “goede” muziek afgespeeld wordt.
Hoe kom je er nu achter wat “goede” muziek is voor jouw winkel? Hier is geen kant en klaar antwoord op en je zal hier dus zelf creatief mee moeten zijn. Net zoals bij ieder ander detail van jouw winkel is muziek namelijk iets dat jouw winkel kenmerkt. Zo zal de muziek bij XLPCT Studio’s totaal verschillend zijn met de muziek bij een NIKKIE Brand Store. Tóch zal er nagedacht zijn over de muziek die er afgespeeld wordt en past deze muziek bij het merk en hun klanten. Het begrip “goede muziek” kan iedere winkeleigenaar het beste voor zijn winkel bepalen. Bij het kiezen van goede muziek hou je natuurlijk wel in je achterhoofd wat past bij je klanten.
Je kan dus wel zeggen dat muziek ons koopgedrag beïnvloed. Toch ziet het er naar uit alsof veel winkels niet nadenken over de muziek die ze afspelen in de winkel. Zo komt het regelmatig voor dat er gewoon een Spotify lijst aangezet wordt door iemand van het personeel. Het is dan ook zeer bijzonder dat de winkeleigenaar zó goed over ieder detail nadenkt, terwijl hij de muziek gewoon laat bepalen door iemand van het personeel.
Al met al is er maar één goed advies: Heb jij een kledingwinkel? Denk na over de muziek die je in je winkel afspeelt en zorg dat deze past bij je doelgroep! Op deze manier hou je niet alleen je klanten tevreden, maar ook jezelf.
Lees ook: De leukste muziekgenres voor tijdens de lenteschoonmaak.